Emocje w życiu i w biznesie: UWAŻNOŚĆ

Emocje w życiu i w biznesie: UWAŻNOŚĆ
Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Udostępnij
Share on linkedin
Udostępnij

„Emocje w życiu i w biznesie, czyli jak być człowiekiem w pracy” stanowi serię psychologicznych książek autorstwa ekspertów „Harvard Business Review Polska”. Zacznijmy od książki „Emocje w życiu i w biznesie: UWAŻNOŚĆ” i dowiedzmy się, czym jest ta uważność (mindfulness).

Co mówią eksperci?

Ellen Langer, psycholog prowadząca badania nad mindfulness pisze, że rozwaga to dostrzeganie nowych rzeczy, wrażliwość na kontekst i różne punkty widzenia. Niesie ze sobą szereg korzyści: lepsze wyniki w pracy, poprawę pamięci i kreatywności, czy zapobieganie niebezpieczeństwom. Na lekkomyślność nigdy nie wolno sobie pozwolić, ponieważ świat się zmienia i trzeba zachować koncentrację. Langer podkreśla, że miękka otwartość, a nie czujność pobudza do myślenia.

Ellen Langer: Mindfulness over matter

Według Christiny Congleton, która zgłębia tajemnice ludzkiego mózgu w Massachusetts General Hospital i Susan David, założycielki Harvard/McLean Institute of Coaching, dużym błędem liderów jest to, że niepożądane myśli i emocje ich zniewalają. Marginalizowanie uczuć także nie jest dobre, bo doprowadza do późniejszej eskalacji. Cztery mądre praktyki: 1. Rozpoznanie własnych schematów myślowych; 2. Nazywanie myśli i emocji; 3. Uznanie ich; 4. Postępowanie zgodnie z wartościami. 

Zdaniem Dachera Keltnera, profesora psychologii na Uniwersytecie w Kalifornii, władza, bogactwo i wysokie kwalifikacje psują ludzi. Należy zatem zdobyć się na refleksję, że władza wzmaga waleczność, poczucie wszechmocy oraz głód nagród. Uważność ćwiczymy głębokimi wdechami i wydechami wraz ze skupianiem się na zmysłach i dźwiękach. Pożądane cechy u lidera to empatia, wdzięczność i szczodrość. 

Megan Reitz, profesor przywództwa i dialogu w Hult International Business School oraz Michael Chaskalsond, pionier uważności w praktyce zawodowej i przywódczej twierdzą, że choć szkolenie uważności poprawia odporność i zdolność współpracy, liderzy nie mają czasu, by się do niego przyłożyć. Dlatego warto wybrać moment, kiedy ma się największą szansę treningu, a następnie ćwiczyć dziesięć minut dziennie. Eksperci rekomendują, aby powiedzieć osobom w pracy i w domu o wyzwaniu i poinstruować, jak mogą pomóc w drodze do celu.

W ujęciu Daniela Golemana, współprzewodniczącego Research on Emotional Intelligence, sposobami ukierunkowywania uwagi są koncentracja na sobie, samoświadomość, samokontrola oraz koncentracja na innych. Dobry lider przejawia trzy rodzaje empatii: 1. Poznawczą; 2. Emocjonalną i 3. Empatyczną troskliwość. Cenieni liderzy szybko wyczuwają więzi międzyludzkie i umieją znajdować osoby, których opinie oddziałują na innych. Ich uważność wobec świata zewnętrznego sprawia, że potrafią słuchać i zadawać trafne pytania, zwiększa ich kreatywność i usprawnia dostrzeganie nowych szans. Goleman na koniec przestrzega przed myśleniem systemowym doprowadzającym czasem do ignorowania cudzych poglądów i uczuć oraz do złego odczytywania sytuacji.

Siła uważności

Poglądy wyrażone w książce „Emocje w życiu i w biznesie: UWAŻNOŚĆ” skłaniają do słusznej refleksji nad potęgą skupienia myśli na określonej kwestii. Taki rodzaj medytacji pomaga nie tylko utrzymać zdrowie emocjonalne, ale i osiągać zawodowe sukcesy.  Publikację można polecić każdemu.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Udostępnij
Share on linkedin
Udostępnij
Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Udostępnij
Share on linkedin
Udostępnij
Share on whatsapp
Udostępnij

Bądź na bieżąco!

Zaprenumeruj nasz newsletter, a nie przegapisz żadnej wartościowej książki, którą warto przeczytać. 

Nie wysyłamy spamu, ani nie sprzedajemy Twoich danych. W każdej chwili możesz zrezygnować.

Porównaj ceny

Twoja prywatność

Nasza strona korzysta z plików cookie w celach analitycznych, a także, żeby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.